Wednesday 15 September 2021

Two types of S8550 PNP transistor

Semalam saya ada kongsikan sebiji transistor NPN C1775 yang berlainan dari 'datasheet' dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya kongsikan pula sebiji transistor PNP S8550 yang juga berlainan dari 'datasheet'.

S8550 pinout

Carian 'datasheet' yang saya dapat di atas talian ialah seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

  • Type - PNP
  • Collector-Emitter Voltage: -25 V
  • Collector-Base Voltage: -40 V
  • Emitter-Base Voltage: -5 V
  • Collector Current: -0.5 A
  • Collector Dissipation - 0.625 W
  • DC Current Gain (hfe) - 85 to 300
  • Transition Frequency - 150 MHz
  • Operating and Storage Junction Temperature Range -65 to +150 °C
  • Package - TO-92
terminal b (base) di tepi...

Perbezaannya juga pada kedudukan terminal b (base) dan c (collector) seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Transistor ini juga telah saya uji dan ianya elok serta boleh digunakan jika terminalnya disambung dengan betul.

Pastikan anda periksa dahulu komponen yang dibeli sebelum digunakan bagi mengelakkan sebarang insiden/kejadian yang tidak diingini berlaku.

Jika tidak bernasib baik, kemungkinan boleh mengakibatkan benda yang ingin dibaiki akan rosak teruk dan berakhir dengan 'beyond repair'.

Setakat hari ini saya hanya menemui C1775 & S8550 sahaja yang ada dua versi berbeza namun tidak pasti ianya tiruan atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.