Thursday 2 September 2021

K3X U11 Non-contact Infrared Thermometer repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk alat pengimbas suhu (thermometer) untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

KX3 U11 thermometer

Pagi ini saya dirujuk sebuah thermometer yang berbeza iaitu 'non-contact' seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan pemilik memberitahu saya masalahnya ialah tidak mengecas.

Lithium battery - 3.899vdc

Ketika saya mengujinya, ianya tidak dapat dihidupkan namun jika disambung kepada pengecas, ianya boleh berfungsi. Pemeriksaan awal pada bateri lithium masih elok dengan bacaan 3.899vdc seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Terminal negatif (-ve) tanggal...

Setelah dibuka dan diperiksa, wayar yang disambung ke terminal negatif bateri tertanggal seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Siap...

Masalah telah ditemui dan saya cuma perlu sambungkan kembali wayar yang tertanggal dengan pateri semula ke kedudukan asalnya.

Tested - ok

Alat pengimbas suhu ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.