Sunday 26 September 2021

Penapis air bocor

Penapis air ini saya sambung pada sinki dapur rumah saya. Tujuannya ialah supaya air yang digunakan untuk memasak bersih serta selamat untuk diminum.

Minggu lepas, penutup penapis telah pecah serta bocor seperti telah saya tandakan pada gambar di atas dan menyebabkan seluruh bahagian dapur banjir.

Kejadian ini berlaku disebabkan tekanan air sangat tinggi ketika waktu malam. Ianya pecah sewaktu saya tutup pili air mengejut pada malam tadi.

Saya cuba cari alat gantinya namun penapis yang baharu saiznya berbeza dan saya tidak yakin masalah sama tidak akan berulang lagi jika bahagian yang pecah digam.

Jadi, saya potong dan keluarkan penapis air tersebut serta sambung terus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Masalah tekanan tinggi pada waktu malam ini juga telah mengakibatkan dua injap dalam tangki air tandas saya turut pecah sebelum ini.

Apa yang saya lakukan untuk mengurangkan tekanan air ke rumah saya ialah dengan melaras pili pada meter air.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.