Sunday 5 September 2021

FaKang 3100 hair dryer repair

Semalam saya dirujuk sebuah alat pengering rambut berjenama FaKang, model: 3100 dengan masalah menghasilkan bunyi yang kuat seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Banyak alat pengering rambut yang telah saya baiki selama ini dan ini merupakan julung kali dirujuk dengan masalah sedemikian.

FaKang 3100

Bunyi tersebut terhasil apabila kipas dihidupkan dan bunyinya seperti ada pergeseran pada motor iaitu di antara stator dan armature.

1800w, 220v

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, semua kelihatan elok namun saya ternampak ada rambut yang tersangkut pada kipasnya.

Buka klip kipas...

Untuk membuka kipasnya, sebiji klip harus dibuka dahulu seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Keluarkan kipas...

Setelah kipas dibuka, jelas kelihatan banyak rambut yang tersangkut padanya seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Rambut tersangkut pada motor...

Setelah rambut dibersihkan serta diuji, masalah masih sama dan menghasilkan bunyi bising yang kuat seperti sebelumnya.

Buang rambut yang tersangkut...

Seterusnya saya buka motor dan lumurkan gris pada bahagian pemegang motor (copper bush) serta armature seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Lumurkan gris pada armature & copper bush...

Masalah bunyi bising di atas selesai setelah motor diminyakkan dan klip video di bawah saya ambil ketika mengujinya.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.