Thursday 9 September 2021

Karcher NT 35/1 Ap repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah penyedut hampagas (vacuum cleaner) berjenama Karcher, Model: NT 35/1 Ap dengan masalah tidak kuat menyedut.

Karcher wet & dry vacuum cleaner...

Kelebihan penyedut hampagas ini ialah ianya juga boleh digunakan untuk menyedut cecair.

Karcher Professional NT35/1 Ap

Pemeriksaan awal ketika mengujinya mendapati daya sedutannya amat lemah seperti boleh dilihat pada klip video di bawah.


Biasanya masalah sedemikian adalah disebabkan oleh penapis udara (air filter) sumbat namun apabila saya buka bahagian penutup penapis udara, ianya kelihatan bersih seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Buka penutup filter...

Penapis udara tersebut kelihatan bersih pada bahagian atas namun bahagian bawahnya tersumbat teruk seperti boleh dilihat pada gambar di bawah setelah saya keluarkan.

Filter sumbat...

Ada dua cara mengatasi masalah sedemikian iaitu:-

  1. Gantikan penapis udara yang baharu
  2. Cuba bersihkan penapis udara yang tersumbat.

Nasib agak baik sebab penapis udara ini masih basah dan tersumbat akibat sesuatu yang berwarna ungu (purple) seperti boleh dilihat pada klip video di atas ketika saya mencucinya menggunakan air.

Klip video di atas saya rakam setelah penapis udaranya telah saya bersihkan dan diuji. Sekiranya penapis udara tidak dapat dibersihkan, anda perlu menggantikan dengan yang baharu.

Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Mine has same issue, but the filter is indeed clean. still no suction. Motor is working

    ReplyDelete
    Replies
    1. You may try the vacuum without the filter. It could be due to rusty and leaking on the suction section on the motor.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.