Wednesday 29 September 2021

Fogger disinfection machine

Semalam saya dirujuk sebuah 'fogger disinfection machine' dan anda boleh rujuk 'user manual' di sini.

Fogger disinfection machine

Pemilik memberitahu saya ianya cuma digunakan dua kali sahaja dan masalahnya ialah tidak menghasilkan asap putih. 

Ketika saya mengujinya, ianya boleh berfungsi dan menghasilkan asap putih seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Setelah penutup dibuka...

Saya tidak pasti kenapa pemilik kata tidak mengeluarkan asap sedangkan ianya normal ketika saya mengujinya.  Jadi, saya buka dan buat periksaan namun juga gagal menemui sebarang komponen yang rosak.

240°C, 10A putus...

Suhu pada bahagian pemanas dikawal oleh dua biji 'thermal switch' dengan 'rating' 260°C & 240°C seperti telah saya labelkan di atas.

KSD301, 250v, 10A, 240°C

Untuk pengetahuan semua, 'thermal switch' berlabel 260°C adalah jenis NC (normally closed) manakala 'thermal switch' yang berlabel 240°C pula adalah jenis NO (normally open).

How to operate...

Gambar di atas dan di bawah saya ambil dari 'user manual' menerangkan cara-cara menggunakan serta membersihkan 'fogger disinfection machine'.

How to clean machine...

Setelah saya rujuk kembali klip video yang dihantar oleh pemilik kepada saya, saya telah menemui jawapan kenapa mesin ini tidak menghasilkan asap putih.

Bahagian belakang mesin...

Pemilik telah melaraskan suis ke bahagian kanan (II) untuk proses pembersihan dan bukannya ke kiri (I) seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di bawah.

Gambar tangkap layar dari klip video pemilik...

Jadi mesin ini memang elok dan masalah tidak berasap yang dikhabarkan oleh pemilik adalah disebabkan suis tersalah laras ketika menggunakannya.

Cara menggunakannya ialah:-

  1. Bekalkan arus elektrik kepada mesin
  2. laraskan suis ke sebelah kiri (I) dan tunggu sehingga lampu merah menyala
  3. Laraskan 'timer' mengikut kesesuaian untuk menghasilkan asap

Lampu indikator tidak menyala ketika suis baru dilaras ke bahagian kiri (I) dan hanya akan menyala setelah cukup panas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.