Wednesday 22 September 2021

LG 29FC1CLX CRT TV repair

Semalam saya dirujuk sebuah TV jenis CRT berjenama LG, model: 29FC1CLX dengan masalah ada layar namun tiada suara.
LG 29FC1CLX CRT TV

Sebelum ini saya pernah dirujuk TV CRT dengan masalah tiada suara namun model yang berbeza dan anda boleh rujuk di sini.

Model: 29FC1CLX

Saya diberitahu oleh pemilik bahawa suara cuma akan kedengaran selepas TV dihidupkan serta dibiarkan selepas beberapa jam.

Setelah penutup dibuka...

Tiada suara kedengan ketika saya mengujinya kira-kira beberapa minit. Setelah dibuka, PCB yang digunakan adalah hampir sama dengan model 29FU1RLX-T1.

29FU1RLX-T1

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Kabel tidak disambung...

Perbezaan yang ketara ialah reka bentuk 'yoke coil' seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Selain daripada itu ada sedikit perbezaan pada sambungan IR receiver serta butang pelaras pada bahagian tepi TV.

Kapasitor 470uf, 25v kembung...

Pemeriksaan dengan mata kasar pada papan litar hanya menemui sebiji kapasitor 470uF, 25v seperti telah saya labelkan pada gambar di atas.

Siap...

Setelah kapasitor yang kembung di atas saya buka dan diperiksa, nilai kapasitan jauh lebih rendah iaitu tak sampai 300uF. 


Selain nilainya yang jauh berbeza, saya juga dapati bacaannya berubah-ubah seperti boleh ditonton pada klip video di atas iaitu di antara 278uF & 286uF.

Tested - ok

Masalah tiada suara di atas selesai dan TV ini telah berjaya diselamatkan setelah dengan hanya menukarkan sebiji kapasitor yang kembung sahaja.

Kapasitor yang rosak...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.