Wednesday 8 September 2021

SENSE 002 hair dryer repair

Sebelum ini saya pernah membaiki alat pengering rambut seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

SENSE 002 hair dryer

Minggu lepas saya dirujuk alat pengering yang serupa namun masalahnya berbeza iaitu kurang panas dan lambat mengeringkan rambut.

Setelah penutup dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya telah menemui salah satu wayar telah putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

wayar putus...

Wayar tersebut putus sebab dihimpit oleh suis. Kemungkinan wayarnya terhimpit ketika dikilangkan dan setelah bertahun-tahun melaraskan suisnya akhirnya wayar putus.

Potong...

Apa yang saya lakukan ialah potong bahagian yang putus serta sambung kembali dan dipateri supaya sambungannya kuat.

Sambung & pateri...

Wayar yang disambung saya balut dengan menggunakan 'wayar tape' supaya tiada kebocoran elektrik yang boleh membahayakan pengguna.

Balut dengan 'wire tape'...

Masalah kurang panas pada alat pengering rambut di atas selesai setelah dengan hanya menyambungkan wayar yang terputus sahaja.

Pasang kembali...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.