Friday 10 September 2021

RUCKUS adapter (SMPS) repair

Banyak adapter seperti ini pernah dan telah saya baiki sebelum ini dan boleh dikatakan kerosakkannya adalah hampir serupa. Untuk makluman semua, adapter ini digunakan untuk membekalkan arus elektrik kepada pemancar wifi 'ZoneFlex 2942 access point'.

Hari ini saya dirujuk sebiji adapter yang sama dengan masalah tiada output langsung dan komponen yang rosak telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Sebiji fius 2A
  2. 2 biji 1N4007 diode
  3. 2 biji 10uF, 400v kapasitor
  4. Sebiji 680uF, 16v kapasitor

Adapter ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah komponen yang rosak di atas telah saya gantikan.

Sekiranya adapter seperti ini yang telah dibaiki namun voltan outputnya rendah atau tidak stabil, anda perlu tukar kapasitor yang telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu 10uF, 35v.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.