Monday 28 June 2021

TelPhone TP-8085 telephone repair

Sebelum ini saya pernah membaiki telefon sebegini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini dan sini.

Jenama: Telphone

Sebelum dibuka, saya uji telefon tersebut dan ianya boleh berdering namun setelah ganggang di angkat tiada sebarang suara/bunyi kedengaran dari speaker.

Model: TP-8085

Setelah dibuka dan diuji semula, masalahnya ialah seperti boleh ditonton pada klip video di bawah iaitu langsung tidak berfungsi walaupun suisnya telah saya tekan atau dilepaskan.


Pemeriksaan dengan mata kasar pada papan litar hanya menemui satu jumper yang berlabel J6 kelihatan berkarat dan telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Jumper J6 berkarat...

Apabila saya cuba pastikan sambungan jumper J6 tersebut, ianya putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

J6 putus...

Telefon ini telah berjaya diselamatkan dengan hanya menukarkan jumper yang berlabel J6 dan ianya masih boleh digunakan semula.

Gantikan jumper baharu...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.