Monday 21 June 2021

NEC AT-40 telephone repair

Telefon ini telah lama dirujuk kepada saya dengan masalah bunyi dering terlalu lemah dan tidak kedengaran apabila ada panggilan masuk.

NEC AT-40

Ianya lama saya simpan sebab tidak menemui punca kenapa nada deringnya sangat lemah dan telah saya cuba baiki beberapa kali namun menemui jalan buntu.

Setelah penutup dibuka...

Semalam saya cuba baiki lagi menggunakan kaedah cuba jaya (trial and error) dengan menukarkan transistor S9013 menggunakan BC546 dan masalahnya tetap sama.

Kebocoran pada terminal 'emitter' & 'collector' - S9013

Apabila saya periksa transistor asal S9013 dengan menggunakan multimeter, saya dapati ada kebocoran pada terminal 'emitter' dan 'collector' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Gantikan dengan S8050 transistor...

Seterusnya saya uji tukar S9013 dengan menggunakan S8050 pula dan masalah nada dering lemah selesai.

Siap...

Saya tidak pasti kenapa transistor BC546 tidak boleh digunakan sedangkan iannya juga transistor jenis NPN.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.