Wednesday 16 June 2021

Motorola WPLN4137BR charger base repair

Minggu lepas saya dirujuk sebuah pengecas walkie talkie berjenama motorola, model WLPN4137BR dengan masalah tidak dapat mengecas.

Motorola WPLN4137BR charger base...

Salah satu pin pada bahagian pengecas telah tertanggal seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Tanggal...

Setelah saya buka pengecas tersebut untuk diperiksa, pin tersebut masih elok dan cuma tertanggal sahaja. Apabila saya cuba pasang kembali, ianya tidak melekat disebabkan telah pecah.

Pecah...

Jika bahagian yang pecah masih ada, mungkin ianya boleh digam kembali dengan menggunakan 'super glue' namun saya tidak menemui apa-apa di dalamnya.

Leburkan plastik & gam...

Jadi apa yang saya lakukan ialah leburkan plastik dengan menggunakan alat pateri (soldering iron) dan menampalnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Siap...

Cara sebegini pernah saya gunakan untuk menyambung picu alat pengimbas suhu sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.