Tuesday 22 June 2021

SAMSUNG UA40J5008AK full HD TV repair

Sebelum ini saya pernah membaiki TV seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Samsung UA40J5008AK

Hujung minggu lepas saya dirujuk sebuah TV yang serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi termasuk lampu standby juga tidak menyala.

Model: UA40J5008AK

Setelah dibuka serta diperiksa, saya dapati tiada voltan output 13v pada PSU (power supply unit) ke papan litar utama (mainboard).

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan pada PSU mendapati bahagian yang telah saya tandakan pada gambar di bawah mengalami litar pintas.

PSU - power supply unit

Ianya terdiri daripada 3 biji diod berlabel MBR5H150SS disambung bersiri dan setelah dibuka dan diperiksa, hanya sebiji sahaja yang mengalami litar pintas dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar pintas pada sebiji diode...

Diod MBR5H150SS merupakan 'ultra low IR schottky barrier rectifier' dengan 'rating' 150v, 5A.

Siap...

Setelah schottky diod tersebut saya tukar dan diuji, kini PSU menghasilkan voltan output 12.86v ke 'mainboard' apabila saya ukur dengan menggunakan multimeter.

Testing - 12.86vdc

TV ini telah berjaya diselamatkan dengan hanya menukarkan sebiji diod sahaja dan ianya kembali berkhidmat semula.

Tested - ok

 Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.