Tuesday 1 June 2021

Karcher T 12/1 Professional Dry Vacuum Cleaner - beyond repair

Minggu lepas saya dirujuk sebuah penyedut hampagas berjenama Karcher dengan masalah boleh dihidupkan namun padam selepas beberapa saat sahaja dihidupkan seperti boleh ditonton pada klip video di atas. Dari pendengaran saya, motornya juga berpusing dengan perlahan.

Apabila diperiksa, saya dapati filter pada bahagian dalamnya sumbat seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Setelah filter yang sumbat saya bersihkan dan diuji, masalah tetap sama iaitu motor berputar dengan perlahan dan padam dengan sendiri setelah beberapa saat sahaja.

Saya buka bahagian motor dan mendapati 'carbon brush' telah retak/pecah seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pemeriksaan pada armature menggunakan multimeter mendapati terdapat litar pintas di antara commutator dan bahagian chassis seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Gambar di bawah pula menunjukkan bahagian commutator yang mengalami litar pintas ke bahagian chassis dan ianya tidak dapat dibaiki.

Penyedut hampagas ini tidak dapat dibaiki dan perlu menukar motor yang baru.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.