Wednesday 30 June 2021

Carrier RG14A1/E Aircon Remote Control repair

Sebelum ini saya pernah membaiki alat kawalan jauh seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: Carrier

Masalah alat kawalan jauh ini ketika dirujuk kepada saya ialah langsung tidak berfungsi walaupun baterinya telah ditukar.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah penutup belakangnya saya buka, ianya kelihatan bersih seperti boleh dilihat pada gamabr di atas dan di bawah. Hanya bahagian penyambung terminal bateri sahaja kelihatan berkarat akibat cecair bateri yang bocor.

Buka lagi...

Namun setelah keypad dibuka, banyak bahagian yang berkarat seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Kerosakkan akibat cecair bateri yang bocor...

Litar PCB ini menggunakan tembaga untuk membuat litar dan apa yang saya lakukan ialah gosok semua litar yang berkarat dengan menggunakan kertas pasir yang halus.

Setelah digosok dengan kertas pasir...

Setelah semua kesan karat telah dibersihkan, banyak litar telah putus kelihatan seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Sambungkan litar yang putus...

Saya cuba pateri litar yang putus dengan menggunakan wayar tembaga halus dan gambar di atas menunjukkan bahagian litar yang putus telah saya sambungkan kembali.

Tested - ok

Alat kawalan ini telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah kerja-kerja pembersihan serta menyambung litar yang putus di atas selesai serta diuji.

Type: RG14A1/E

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.