Friday 18 June 2021

TeleBest 210BC Telephone Repair

Banyak telefon seperti ini telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini, sini dan sini.

TeleBest 210BC

Pagi ini saya dirujuk sebuah lagi telefon serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi bila ganggang diangkat termasuk tidak berdering jika ada panggilan masuk.

Setelah dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, masalahnya ialah pada suis ganggang yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Suis tidak berfungsi...

Tiada 'continuity' bila ditekan atau dilepaskan ketika saya periksa menggunakan multimeter.

Sembur WD40 pun tak menjadi...

Saya cuba bersihkan suis tersebut dengan menyemburkan WD40 kedalamnya dan masalah masih sama seperti sebelumnya.

Buka suis untuk diselengara...

Seterusnya saya buka suis tersebut dari papan litar dan dileraikan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bahagian tembaga teroksida...

Masalahnya ialah pada bahagian dalam suis yang diperbuat daripada tembaga dan telah berkarat serta berwarna hitam.

Gosok guna kertas pasir hingga berkilat...

Apa yang saya lakukan untuk membersihkannya ialah gosok dengan menggunakan kertas pasir sehingga bersih.

Siap...

Telefon di atas telah berjaya diselamatkan hanya dengan menyelengara suis sahaja seperti di atas dan masih boleh digunakan semula.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.