Tuesday 29 June 2021

C1775, 2SC1775 & 2SC1775A transistor

Baru-baru ini saya ada membeli transistor jenis NPN dengan nombor rujukan C1775 atau 2SC1775 atau 2SC1775A melalui atas talian.

Tulen vs Tiruan

Biasanya saya akan periksa transistor yang dibeli dahulu sebelum digunakan dan apa yang memeranjatkan saya ialah terminal 'base' dan 'collector' berbeza dari asal seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Datasheet - C1775

Untuk kepastian, saya periksa transistor tersebut dengan menggunakan multimeter seperti boleh dilihat pada gambar di bawah iaitu terminal 'base' pada terminal tengah dan bukannya terminal tepi.

Terminal base di tengah - tiruan

Sepatutnya terminal 'base' berada di tepi dan terminal 'collector' berada di tengah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Terminal base di tepi - tulen

Anda boleh tonton klip video di bawah untuk keterangan lanjut serta cara-cara memeriksa transistor C1775.

Pastikan komponen yang anda beli itu memenuhi speksifikasi asal ketika membuat kerja baiki-membaiki.

C1775

Jika tidak diperiksa dengan teliti sebelum digunakan dan anda terbeli transistor tiruan seperti di atas, kemungkinan besar anda tidak berjaya membaikinya dan mungkin juga akan merosakkan komponen lain pula.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.