Tuesday 24 March 2020

TelPhone TP-8085 telephone repair

Telefon seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini dan sini.
TelPhone TP-8085
Nota yang dilekat pada telefon seperti boleh dilihat pada gambar di atas merupakan mesej kerosakkan yang pemilik ingin sampaikan kepada saya. Namun setelah saya uji telefon tersebut, masalahnya ialah tidak berdering ketika ada panggilan.
Kapasitor bocor...
Setelah dibuka dan diperiksa, saya menemui kerosakkan pada sebiji kapasitor seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas.
Kapasitor yang elok...
Terdapat dua biji kapasitor 2.2uF, 250v dan hanya sebiji sahaja yang didapati rosak. Gambar di atas dan di bawah merupakan bacaan yang saya dapat bila diperiksa menggunakan multimeter pada kedua-dua kapasitor tersebut.
Kapasitor yang bocor (OL - over limit)
Kapasitor yang menunjukkan bacaan OL merupakan kapasitor yang rosak dan harus diganti.
Gantikan kapasitor yang baru...
Ketika menukar kapasitor yang baru, pastikan terminal positif (+ve) dan terminal negatif (-ve) tidak disambung terbalik.
Siap...
Setelah siap menukar kapasitor yang rosak dan diuji, kini telefon tersebut boleh berdering semula bila ada panggilan dan ianya telah berjaya dibaiki serta masih boleh digunakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.