Friday 27 March 2020

Enchanced Movement Control Order (EMCO)

Negara kita telah mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan (Movement Control Order) berkuatkuasa mulai 18/3/2020 sehingga 31/03/2020 yang kemudiannya telah dilanjutkan sehingga 14/04/2020.

Mulai tengah malam tadi negara kita telah melaksanakan arahan yang lebih ketat iaitu Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (Enchanced Movement Control Order) di Kampung Dato' Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato' Ibrahim Majid di Simpang Renggam, Kluang , Johor berikutan jumlah kes positif CoVid-19 yang tinggi di dua kawasan tersebut selama dua minggu mulai 27/3/2020 hingga 9/4/2020.

Anda boleh baca keterangan lanjut kawalan tersebut pada kenyataan akhbar di atas di mana penduduk tidak dibenarkan keluar atau masuk ke dua kawasan tersebut dan semua jalan masuk ditutup.
Keperluan makanan asas akan disediakan oleh JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat). Keadaannya kini adalah seperti darurat di zaman Jepun.

Kepada orang ramai yang masih tidak mengendahkan perintah kawalan pergerakan sebelum ini, tolonglah patuh hanya dengan 'duduk diam-diam di rumah' dan keluar rumah hanya jika perlu sahaja.

Marilah kita sama-sama membantu untuk membendung pandemik CoVid-19 yang amat dahsyat ini. Kita tidak mahu ada kampung atau daerah yang dikenakan kawalan yang lebih ketat lagi seperti ini.

Jika keadaan berlarutan lebih lama lagi, sesungguhnya ianya tidak menguntungkan mana-mana pihak.

INGAT - JUST STAY AT HOME

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.