Wednesday 4 March 2020

Fan remote control repair

Kemarin saya dirujuk sebuah alat kawalan jauh untuk kipas angin yang tidak diketahui jenamanya dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Alat kawalan jauh kipas angin...
Saya diberitahu ianya tidak berfungsi walaupun telah ditukar dengan bateri yang baru. Alat kawalan jauh ini kelihatan usang dan setelah penutup bahagian belakangnya dibuka, keadaan di dalamnya adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Setelah penutup belakang dibuka...
Pemeriksaan pada papan litar dengan mata kasar mendapati terdapat litar yang putus akibat hakisan oleh cecair bateri dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Setelah PCB di buka...
Majoriti alat kawalan jauh rosak disebabkan oleh cecair bateri yang bocor dan harus dibersihkan dengan membuang semua bahagian yang telah terhakis dan baiki litar yang putus. Cara membaiki litar yang putus ialah dengan menyambung kembali menggunakan wayar tembaga.
Gantikan IR LED yang baru...
Selain litar yang putus, IR LED (infrared LED) juga didapati rosak dan telah saya gantikan dengan yang baru. Alat kawalan jauh tersebut masih boleh digunakan semula walaupun kelihatan telah usang setelah papan litarnya dibersihkan, litar yang putus disambung kembali dan IR LED ditukar dengan yang baru.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.