Friday 6 March 2020

audio gods MOS2.6AX (600W) amplifier repair

Minggu lepas saya dirujuk sebuah amplifier berjenama audio gods, model: MOS2.6AX dengan masalah sebelah kanan tidak mengeluarkan suara.
Jenama: audio gods
Amplifier ini kelihatan usang serta banyak bahagian yang berkarat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah ketika dirujuk kepada saya dan pemilik memberitahu saya ianya disimpan pada bonet bahagian belakang kereta.
Model: MOS2.6AX
Setelah dibuka, banyak juga bahagian di dalam yang berkarat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Setelah penutup bawah dibuka...
Setelah diperiksa menyeluruh, komponen yang didapati rosak ialah:-
  1. 2 biji kapasitor - 2200uF, 25v
  2. sebiji kapasitor - 2J104
  3. sebiji potentiometer - 50Ω
Kapasitor kembung/meletup...
Komponen yang rosak telah saya tandakan pada gambar di atas dan di bawah.
Potentiometer rosak...
Saya juga membersihkan bahagian yang berkarat pada bahagian papan litar sehingga bersih sebelum komponen yang rosak saya gantikan dengan yang baru.
Keluarkan potentiometer yang rosak...

gantikan potentiometer yang baru...
Gambar di bawah menunjukkan keadaan papan litar yang telah dibaiki dan dibersihkan.
Siap...

left (L) - testing...
Setelah komponen yang rosak di atas telah saya ganti dan diuji, amplifier tersebut masih boleh digunakan semula.
Right (R) - testing...
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.