Wednesday 25 March 2020

SY-96W Universal AC/DC Adapter repair

Hari ini saya dirujuk sebuah adapter untuk kegunaan TV LED berjenama LG dengan masalah TV akan padam dengan sendirinya setelah beberapa saat dihidupkan.
Universal AC/DC Adapter
Adapter ini bukan adapter asal/tulen untuk TV LG. Gambar terakhir pada blog ini merupakan adapater tulen untuk TV LED yang berjenama LG.
Model: SY-96W
Gambar di bawah merupakan papan litar adapter setelah dibuka dan komponen yang didapati rosak telah saya tandakan.
Setelah dibuka...
Seperti yang semua sedia maklum, negara kita kini sedang menguatkuasakan perintah kawalan pergerakan sehingga Mac 31, 2020 berikutan wabak CoVid-19 dan saya juga tidak mempunyai alat ganti yang sama untuk membaikinya sebab kedai eletronik bukan perkhidmatan perlu 'essential' dan tidak dibenarkan beroperasi.
Kapasitor yang rosak diganti...
Saya telah gantikan kapasitor utama 22uF, 400v dengan 33uF, 400v. Begitu juga dengan 2 biji 680uF, 35v, saya telah gantikan dengan sebiji 1500uF, 35v seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Pasang kembali...
Oleh kerana 2 biji 680uF, 35v tersebut disambung bersiri pada papan litar, jumlah nilainya ialah 680uF + 680uF = 1360uF. Jadi dengan menggunakan sebiji 1500uF adalah memadai dan sesuai serta boleh digunakan.
Laraskan voltan yang diperlukan..
Adapter ini boleh menghasilkan pelbagai voltan output dan telah saya labelkan pada gambar di atas. Pastikan anda laraskan kepada voltan yang sesuai untuk kegunaan masing-masing.
Testing - 19V
TV LED LG yang menggunakan adapter tersebut memerlukan voltan sebanyak 19V seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
TV LED menggunakan 19V
Setelah komponen yang rosak di atas saya tukar dan laraskan ke 19v serta diuji, adapter tersebut masih boleh digunakan semula.
Tested - ok
Perkara yang penting harus anda tahu dan lakukan ketika menggunakan adapter 'universal' ialah anda mesti melaraskan voltan yang sesuai untuk kegunaan masing-masing seperti di atas.
Adapter tulen untuk TV LG
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.