Monday 23 March 2020

CAFERINA THP Decanter Warmer repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki 'warmer' berjanama CAFERINA, Model: THP dengan masalah salah satunya tidak panas.
Jenama: CAFERINA
'Warmer' seperti ini biasanya digunakan untuk mengekalkan suhu minuman dan biasanya boleh dilihat dan digunakan di resturant atau khidmat katering.
Model: THP
Apabila saya buka penutup bahagian bawahnya, saya menjumpai punca kerosakkannya iaitu wayar penyambung kepada salah satu pemanasnya putus seperti yang boleh dilihat pada gambar di bawah.
wayar pemanas putus...
Pemanasa seperti ini boleh dibuka dan dibaiki dan caranya ialah umpilkan bahagian tepi pemanas seperti yang telah saya lakukan pada gambar di bawah.
Buka pemanasnya...
Setelah dibuka, sambungkan bahagian yang putus kembali dengan wayar. Kerja penyambungan harus dilakukan dengan berhati-hati disebabkan elemen pemanas sangat halus dan mudah putus.
Sambung wayar yang putus...
Setelah siap disambung dan dipasang kembali ke kedudukan asalnya, periksa dengan multimeter untuk memastikan tiada litar pintas dan rintangan elemen pemanas yang digunakan untuk 'warmer' tersebut ialah 645Ω seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Rintangan pemanas - 645Ω
Gambar di bawah menunjukkan wayar yang putus sebelum ini telah saya sambung dan dipasang kembali ke kedudukan asalnya.
Siap...
Apaila diuji dengan membekalkan arus elektrik, ianya kembali panas dan masih boleh digunakan semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.