Saturday 22 February 2020

TelPhone TP-8085 telephone repair

Telefon berjenama TelPhone pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
Jenama: TelPhone
Model telefon yang dirujuk kali ini ialah TP-8085 dengan masalah tidak berfungsi apabila ganggang telefon diangkat.
Model: TP-8085
Gambar di bawah menunjukkan bahagian dalam setelah penutup bawahnya dibuka.
Setelah penutup bawah dibuka...
Tiada komponen yang rosak dijumpai namun saya dapati suis pada ganggang telefon tidak bebas bergerak bila ditekan. Suis tersebut berwarna biru telah saya tandakan pada gambar di atas dan dibawah.
Suis ganggang telefon tidak bebas bergerak...
Masalah yang biasa dihadapi ialah tiada alat ganti untuk telefon termasuk suisnya disebabkan jarang atau mungkin tiada yang membaikinya.
Buka suis ganggang telefon...
Saya buka suis tersebut seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah dan mendapati ianya berkarat (berwarna hijau).
Buka lagi...
Saya bersihkannya dengan menggunakan 'contact cleaner' dan sapu sedikit minyak gris untuk mengelak daripada karat berulang.
Bersihkan dan buang karat tembaga bewarana hijau...
Setelah siap dibersihkan dan dipasang kembali serta diuji, telefon tersebut kini kembali mengeluarkan suara apabila ganggangnya di angkat dan masih boleh digunakan.
Siap..
Majoriti masalah telefon seperti ini boleh dibaiki kecuali jika ianya disambar petir.
Tested - ok
Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.