Monday 17 February 2020

Power Tree S650B UPS repair

UPS seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini, sini dan sini.
Jenama: Power Tree
Masalah UPS ini ketika dirujuk kepada saya ialah kadang-kadang tidak menghasilkan output walaupun ada bekalan elektrik.
Model: S650B
Berbekalkan pengalaman lepas, saya yakin masalahnya hampir sama dengan UPS yang pernah saya baiki dahulu iaitu 'cold solder joint'.
Setelah penutup dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa pada papan litarnya, tiada komponen yang rosak dijumpai.
Bahagian bawah papan litar...
UPS ini disambung kepada komputer untuk kegunaan sementara jika terdapat bekalan elektrik terputus.
Cold solder joint
Setelah diperhati dengan teliti, saya dapati bahagian pada relay terdapat kesan 'cold solder joint' seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.
Pateri semula semua 'cold solder joint'
Di pendekkan cerita, saya pateri kesemua terminal yang melibatkan relay tersebut seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Testing...
Setelah siap dipateri bahagian 'cold solder joint' dan diuji, UPS tersebut kini boleh menghasilkan output semula dan masih boleh digunakan.
Tested - ok
Untuk makluman semua, 'cold solder joint' terhasil akibat proses panas dan sejuk berulang-ulang ketika digunakan bertahun-tahun. Untuk membaikinya, anda cuma pateri semula bahagian tersebut sahaja seperti telah saya lakukan di atas.
Frekuensi: 50Hz
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.