Sunday 23 February 2020

LG WF-660 washing machine repair

Sebelum ini saya pernah membaiki mesin basuh seperti ini dan anda boleh membacanya di sini.
Jenama: LG
Masalah mesin basuh ini ketika dirujuk kepada saya ialah boleh membasuh namun ketika sampai ke bahagian 'spin' untuk membuang air, ianya tidak berfungsi.
Model: WF-660
Mesin basuh tersebut masih mempunyai air di dalamnya ketika dirujuk kepada saya. Setelah saya buang air di dalamnya secara manual dan diuji, ianya boleh 'spin'.
'Drain motor' rosak...
Setelah diperiksa, 'drain motor' didapati rosak dan telah saya tandakan pada gambar di atas.
Buka 'drain motor'...
Apabila 'drain motor' tersebut dibuka dan diuji, masalahnya ialah motor tidak berpusing.
'drain motor' baru & lama..
Cara menguji 'drain motor' tersebut ialah dengan menyambungkan arus elektrik 240vac. Cara penyambungan boleh dilihat pada gambar di bawah.
Cara menguji 'drain motor'...
Ketika saya menguji 'drain motor' tersebut, motornya bergetar namun tidak berpusing dan masalah motor sedemikian tidak dapat dibaiki.
Kunci ketat 'drain motor'...
Setelah saya tukar 'drain motor' yang baru dan diuji, ianya kembali beroperasi seperti biasa semula.
Testing...
Cara menguji 'drain motor' setelah di pasang pada mesin basuh ialah, pilih 'spin' dan tekan butang 'start'. Anda akan melihat 'drain motor' menarik injap (valve) untuk membuang air pada mesin basuh seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan bandingkan perbezaannya dengan gambar diatas.
Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.