Saturday 8 February 2020

No sound LG 29FU1RLX-T1 CRT TV repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baru membaiki sebuah TV CRT berjenama LG, Model: 29FU1RLX-T1 dengan masalah ada layar tetapi tiada suara. Masalah TV seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
Papan litar...
Pada mulanya saya mengesyaki speaker yang rosak namun setelah dibuka dan diperiksa, speakernya tidak rosak.
audio ic (LA42102N) rosak...
Pemeriksaan pada bahagian audio tidak menjumpai sebarang komponen yang rosak dan saya terpaksa mencuba dengan menukar 'audio ic' dengan nombor rujukan LA42102N seperti yang telah saya tandakan pada gambar di atas.
Gantikan audio ic yang baru...
Setelah 'audio ic' tersebut saya ganti dan diuji, kini TV tersebut kembali mengeluarkan suara semula seperti biasa.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.