Saturday 31 October 2020

TelPhone TP-829 telephone repair

Telefon seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: TelPhone

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi telefon yang serupa dan masalahnya ialah langsung tidak berfungsi. Pemilik memberitahu saya bahawa ianya rosak akibat titisan air penghawa dingin yang bocor.

Model: TP-829

Setelah dibuka, kelihatan bahagian di mana terletaknya ganggang telefon berkarat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah dibuka...

Pemeriksaan awal mendapati suis ganggang telefon juga tidak berfungsi selain dua biji perintang yang telah berkarat dan putus.

Suis berkarat...

Saya buka suis terlebih dahulu dan ianya juga bekarat seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Buka suis dan bersihkan...

Suis tersebut boleh dibuka dan setelah saya bersihkan serta dipasang kembali, ianya masih boleh digunakan dan tidak perlu ditukar.

Sambung lembali perintang yang putus...

Perintang yang berkarat dan putus pula saya bersihkan dan sambung kembali seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Tested - ok

Telefon tersebut telah berjaya diselamatkan dengan tanpa menukar sebarang komponen dan cuma perlu bersihkan serta sambung kembali penyambung yang telah berkarat sehingga putus.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.