Monday 26 October 2020

Desoldering pump repair

Terdapat berbagai-bagai jenis 'desoldering pump' ada di pasaran dan saya menggunakannya setiap hari untuk kerja membuang pateri bagi mengeluarkan komponen dari papan litar.

Semua fungsi 'desoldering pump' adalah sama dan cuma keberkesanan/kekuatan menyedut berbeza di antara satu dengan yang lain. Secara amnya, saiz yang besar lebih kuat, cepat serta berkesan digunakan.

Hari ini saya kongsikan kerosakkan yang sering berlaku pada 'desoldering pump' dan gambar di atas menunjukkan ianya telah saya leraikan.

Ini merupakan 'desoldering pump' kedua saya yang rosak dan kerosakkannya adalah sama iaitu satu penahan logam seperti telah saya tandakan pada gambar di atas telah tanggal akibat daripada pecah pada bahagian belakangnya.

Apa yang saya lakukan ialah sapu 'super glue' dan masukkan semula logam tersebut ke kedudukan asal. Setelah logam tersebut telah berada pada kedudukannya, saya titis lagi 'super glue' pada bahagian belakang yang pecah sehingga kesemuanya tertutup rapat. Tunggu sehingga 'super glue' kering dan pasang kembali 'desoldering pump' tersebut.

1. masukkan spring...

Gambar-gambar di atas dan di bawah menunjukkan langkah-langkah untuk memasang kembali 'desoldering pump'.

2. masukkan penahan...

Jika anda ingin meleraikannya, mulakan dari bawah iaitu mengikut urutan gambar berlabel nomber 5, 4, 3, 2 dan 1.

3. Pasang kembali bahagian penyedutnya...

'Desoldering pump' ini saya beli ketika kedai DIY baru mula dibuka dan harganya cuma RM6.71 sahaja ketika itu namun kini mereka tidak menjualnya lagi.

4. Pasang spring pada bahagian belakang...

Kedai DIY kini hanya menjual versi yang kecil seperti boleh dilihat pada gambar terakhir di bawah dan ianya tidak berkesan untuk kegunaan kerja harian saya.

5. pasang tabung penyedutnya...

Walaupun harganya murah, ianya sangat tahan serta berkesan digunakan dan kerosakkannya mudah dibaiki seperti telah saya tunjukkan di atas.

Siap...

Kedua-dua 'desoldering pump' saya telah dibaiki dengan masalah yang sama dan ianya masih boleh digunakan sehingga hari ini. Jika tidak silap, ianya telah berusia hampir 10 tahun dan saya menggunakannya setiap hari untuk kerja-kerja membaiki peralatan elektrik/elektronik.

koleksi saya...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.