Thursday 29 October 2020

MENUMASTER DEC11E2 microwave oven repair

Hari ini saya kongsikan proses 'troubleshooting' sebuah ketuhar mikro (microwave) berjenama MENUMASTER, Model: DEC11E2 dengan masalah tidak panas.

MENUMASTER DEC11E2

Microwave ini adalah untuk kegunaan komersial dengan kapasiti isipadu 17L dan dilengkapi dengan kira-kira 100 menu yang telah siap diprogram untuk menghasilkan masakan yang konsisten.

Model: DEC11E2

Jika saya diberitahu masalah mikrowave tidak panas, saya tidak akan uji lagi mikrowave tersebut dan terus buka serta membuat pemeriksaan.

Sila baca untuk tambah pengetahuan...

Pemeriksaan menyeluruh tidak menemui sebarang kerosakkan dan cuma mendapati sambungan kepada bahagian magnetron sedikit longgar. Penyambungnya telah saya kepit menggunakan plyer dan disambung kembali ke kedudukan asal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sambungan ke magnetron longgar...

Oleh kerana saya tidak menemui sebarang kerosakkan, saya pasang kembali penutupnya untuk diuji sebab menurut pelekat pada gambar ke-3 di atas, penutup tidak boleh dibuka sebab ada tenaga gelombang mikro (microwave energy).

Apa agaknya di dalam ini?

Ketika memasang kembali saya ternampak sebuah penutup kecil seperti boleh dilihat pada gambar di atas pada bahagian tepi microwave tersebut. Tujuan penutup kecil tersebut ialah untuk memudahkan pengguna menukar mentol jika rosak.

Tak perlu buka semua untuk tukar lampu...

Saya tidak pasti kenapa pemilik mengadu ianya tidak panas sedangkan ketika saya mengujinya, semuanya berfungsi seperti biasa. Saya memaklumkan kepada pemilik bahawa tiada kerosakkan ditemui dan memintanya menghantar kembali jika masih tidak panas.

Testing...

Beberapa hari selepas itu, pemilik menghantar kembali dan memberitahu saya bahawa ianya boleh panas namun mengambil masa yang lama dari biasa.

Magnetron baru dam lama...

Saya buka dan periksa semua namun masih tidak menemui sebarang kerosakkan. Cuma tinggal satu sahaja yang saya syak iaitu kerosakkan pada magnetron.

Pasang magnetron baru...

Dipendekkan cerita, saya beli sebiji magnetron baru sebagai percubaan (trial and error). Setelah siap dipasang dan diuji, sesuatu yang berbeza ditemui iaitu 'antenna' magnetron kelihatan merah menyala seperti boleh dilihat dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Merah menyala ketika digunakan...

Anda boleh melihat dengan jelas 'anetenna' pada magnetron yang berwarna merah pada klip video di bawah dan padam setelah tamat proses memasak.

Untuk makluman semua, saya pasang semula magnetron lama dan bila diuji, 'antenna'nya tidak merah menyala yang seterusnya telah mengesahkan bahawa magnetron lama tidak menghasilkan haba yang mencukupi.

Jika anda menghantar peralatan elektrik/elektronik untuk dibaiki, pastikan anda memberitahu masalah dengan tepat/jelas. 'Tidak panas' dan 'kurang/lambat panas' merupakan dua scenario yang berbeza pada pandangan seorang 'technician'.

Tested - ok

Ini merupakan pengalaman baru dan amat berharga. Jika microwave anda kurang/lambat panas, kemungkinan besar magnetron perlu di ganti. Pastikan beli magnetron yang sama ketika menukarnya sebab setiap magnetron direka dengan kemampuan yang berbeza.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.