Wednesday 28 October 2020

Robot Coupe J 80 Ultra juice extractor repair

Pengisar jus ini pernah saya baiki kira-kira setahun yang lepas dan anda boleh rujuk di sini.

Braking module rosak...

Kali ini dia kembali lagi dengan masalah mengeluarkan asap ketika kali terakhir digunakan.

Dua biji diode rosak...

Pemeriksaan awal pada plug 3-pin mendapati fius utama 13A telah putus dan saya pasti mesti ada litar pintas pada bahagian dalam pengisar tersebut.

Diod lama vs diod baru...

Setelah dibuka, bahagian pertama yang dikenalpasti rosak ialah pada papan litar 'braking module' dan boleh dilihat dengan mata kasar pada gambar-gambar di atas dan di bawah.

Diod dah siap ditukar...

Pemeriksaan pada papan litar 'braking module' mendapati litar pintas pada diod berlabel MR856 dan putus pada diod berlabel NFC34G. Diod NFC34G tiada di pasaran tempatan dan saya gantikan dengan UG3003.

Pasang kembali penutup bawah litar...

Setelah papan litar 'braking module' telah dibaiki, pemeriksaan seterusnya mendapati perintang 1Ω/6w juga putus dan fungsinya ialah untuk keselamatan jika ada litar pintas berlaku.

Perintang 1Ω/6w putus...

Perintang berwarna hijau tersebut berlabel 1R0 yang bermaksud 1.0Ω dan saya tidak mempunyai perintang jenis yang sama. Saya gantikannya dengan perintang yang nilainya sama namun rekabentuk yang berbeza seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Perintang 1Ω baru...

Perintang tersebut harus dibalut agar tidak berlaku litar pintas disebabkan bahagian dalam pengisar tersebut diperbuat daripada logam.

Perintang dah siap ditukar...

Kesemua komponen yang rosak boleh dilihat pada gambar di bawah iaitu:-

  1. Sebiji fius 13A
  2. Sebiji perintang 1Ω/6w
  3. Sebiji diod MR856 (600v/3A)
  4. Sebiji diod NFC34G (saya gantikan dengan UG3003) - 200v/3A
Komponen yang rosak...

Akhir sekali setelah dipasang kembali, saya ukur rintangan pada terminal L & N di plug 3-pin dan bacaannya ialah 6.5Ω.

Testing...

Klip video di bawah menunjukkan pengisar jus tersebut kembali berfungsi setelah kesemua komponen yang rosak di atas telah saya ganti.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.