Monday 19 September 2022

TECNIK MX6D mixer amplifier

Sebelum ini saya pernah membaiki mixer berjenama TECNIK dan anda boleh rujuk di sini.

TECNIK MX6D

Mixer ini telah dirujuk kepada saya sewaktu PKP pada pengujung tahun 2020 dan menurut pemilik ianya telah lama ditinggalkan dan tidak pasti apa masalah serta kerosakkannya.

Setelah penutup dibuka...

Jika tidak diketahui masalahnya, saya biasanya tidak akan menguji peralatan elektrik yang dirujuk sehingga pemeriksaan dibuat.

Sedikit berhabuk...

Setelah dibuka serta diperiksa dengan mata kasar, tiada yang meragukan selain berhabuk seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Testing...

Pemeriksaan menggunakan multimeter juga tidak menemui sebarang komponen yang rosak termasuk fius utama juga elok serta tidak putus.

2 channel...

Apa yang saya lakukan ialah bersihkan habuk pada papan litar dengan menggunakan penyedut hampagas dan bekalkan arus elektrik untuk diuji.

Tested - ok

Percaya atau tidak, semua berfungsi tanpa masalah dan saya cuma bersihkan habuk yang ada di dalamnya sahaja.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.