Friday 16 September 2022

Dekoder astro DS830NA - beyond repair

Banyak dekoder seperti ini telah berjaya saya baki serta dikongsikan sebelum ini.

DS830NA

Hari ini saya dirujuk sebuah dekoder serupa dengan masalah lazim iaitu indikator tidak menyala atau gagal dihidupkan.

Dekoder ini telah dibuka oleh seseorang sebelum dirujuk kepada saya dan setelah dibuka serta diperiksa, apa yang saya jumpa ialah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah 'heatsink' dibuka...

Banyak flux/soldering paste dilumurkan pada bahagian tepi processor seperti boleh dilihat pada gambar di bawah setelah saya gores menggunakan pemutar skru.

Diselaputi flux/soldering paste...

Jumlah flux/soldering paste yang berjaya saya keluarkan dari bahagian processor adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan berwarna putih.

Flux berwarna putih telah saya keluarkan...

Setelah flux/soldering telah saya bersihkan, saya terjumpa ada litar yang telah terbakar seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar telah terbakar...

Setelah dibekalkan arus elektrik dan diperiksa, bacaan untuk voltan 3.3v cuma 0.194 sahaja.

Voltan 3.3v cuma dapat bacaab 0.194v sahaja

Saya tidak pasti apa yang telah mereka lakukan sebelum ini namun yang pasti saya tidak mampu membaikinya dan tidak berjaya dibaiki.

...possible short situation...

Kemungkinan flux/soldering paste yang digunakan serta ditinggalkan pada bahagian processor tidak berkualiti dan boleh menyebabkan 'short situation' seperti pada gambar di atas.

Ini lah antara sebab kenapa saya kadang-kadang tak nak layan benda yang telah dibuka sebab kita tidak tahu apa yang telah mereka lakukan.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.