Thursday 1 September 2022

tamaGo half-boiled egg processing machine repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk dan membaiki mesin merebus telur separa/separuh masak seperti ini dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Bahagian bawah mesin...

Saya dapati mesin ini jarang rosak dan jika tidak berfungsi adalah disebabkan masalah keterusan iaitu wayar tanggal atau suis rosak.

Setelah bahagian bawah dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, kali ini wayar fius yang tanggal dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Keluarkan bahagian fius...

Pada masa yang sama saya dapati wayar pada bahagian tepi fius banyak sambungan dan telah saya potong serta pateri semula seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Pateri satu sambungan...

Gambar di bawah pula menunjukkan semua sambungan pada fius telah saya betulkan dan dibalut dengan pembalut wayar untuk mengelakkan kebocoran elektrik yang boleh membahayakan pengguna.

Siap...

Masalah selesai setelah dengan membaiki sambungan pada fius sahaja kali ini.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.