Wednesday 14 September 2022

Baiki dekoder astro NJOI (PHILIPS DSR4201/68)

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki dekoder astro berjenama Philips seperti ini dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Jenama: PHILIPS

Untuk pengetahuan semua, pihak astro telah menamatkan sokongan kepada dekoder lama ini sejak awal tahun lepas (2021) dan juga telah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Model: DSR4201/68

Masalah dekoder ini ketika dirujuk kepada saya ialah indikator gagal menyala setelah dibekalkan arus elektrik. Menurut pemilik, ianya boleh berfungsi dan hanya akan berfungsi setelah beberapa jam dibekalkan arus elektrik.

Setelah penutup dibuka...

Saya juga telah memberitahu pemilik yang pihak astro telah menamatkan sokongan kepada dekoder lama namun dia bertegas meminta untuk dibaiki juga dengan alasan tersendiri. Manusia ada macam-macam ragam dan bagi memenuhi permintaannya, saya juga telah memberitahunya yang saya cuma boleh bantu untuk betulkan sehingga dekoder boleh dihidupkan sahaja.

PSU = power supply unit

Persetujuan telah tercapai dan masalah dekoder lama yang indikatornya tidak menyala adalah disebabkan PSU gagal membekalkan arus elektrik yang diperlukan sebab ada komponen 'wear & tear' yang telah 'expired'.

Gantikan komponen yang rosak...

Komponen yang didapati rosak telah saya tandakan pada gambar di atas dan masalah indikator gagal menyala selesai.

Testing...

Seperti telah saya jangkakan, walaupun dekoder telah dibaiki namun tiada siaran sebab ianya telah lama ditamatkan sokongan oleh pihak astro. 'Satellite signal' juga tiada seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

No signal...

Cara-cara melakukan 'troubleshooting' boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.