Wednesday 28 September 2022

Logitech M100r corded mouse repair

Semalam saya dirujuk sebuah tetikus (mouse) berjenama Logitech, model: M100r seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Logitech M100r

Pemilik memberitahu saya ianya gagal berfungsi dan meminta untuk diperiksa serta dibaiki.

Model: M100r

Ketika saya mengujinya, saya dapati lampu merah di bawah tetikus tidak menyala. Setelah dibuka dan diperiksa, tiada bacaan voltan 5v pada wayar berwarna merah & hitam pada papan litar tetikus.

kabel rosak...

Berdasarkan pengalaman serta logik, saya syak kabel putus di bahagian yang saya tandakan pada gambar di atas

Potong bahagian yang rosak...

Sebagai percubaan, saya potong bahagian yang disyaki putus dan sambung semula ke penyambung asalnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Setelah disambung kembali...

Masalah selesai dan tetikus boleh digunakan semula setelah bahagian wayar yang disyaki putus dipotong serta disambung kembali.

Siap...

Tetikus digital seperti ini tidak mudah rosak dan kerosakkan seperti di atas jarang berlaku. Tetikus tanpa wayar (wireless mouse) adalah pengubat kepada masalah di atas.

Tested - ok

Selamat mencuba...

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.