Wednesday 7 September 2022

National NN-S317WF microwave repair

Semalam saya dirujuk sebuah microwave berjenama National, model NN-S317WF dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

National NN-S317WF

Jenama National telah lama senyap di pasaran setelah dijenamakan semula menjadi Panasonic. Sesuatu yang mengejutkan saya ialah microwave berjenama National ini juga dikilangkan di China (Made in China).

Model: NN-S317WF (Made in China)

Ramai yang kata, tidak boleh simpan logam di dalam microwave namun 'mica waveguide' di dalamnya dikunci dengan skru logam seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

mica waveguide dikunci skru logam...

Setelah dibuka, saya dapati microwave ini juga tidak dilengkapi dengan HV fuse seperti jenama SHARP yang pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan awal dengan mata kasar mendapati fius utama dengan rating 8A putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Fius 8A putus...

Pemeriksaan menyeluruh menggunakan multimeter menemui litar pintas pada HV capacitor dan ianya adalah punca kenapa fius utama putus.

Gantikan HV capacitor...

Microwave ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah kedua-dua komponen (8A fuse & HV capacitor) yang rosak di atas telah saya gantikan serta diuji.

Sesuatu yang pertama kali saya temui pada microwave ini ialah ianya dilengkapi dengan 'Bi-directional HV diode' dengan label 2X062H dan disambungkan merentasi kedua-dua terminal HV capacitor seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Komponen yang rosak...

Kesimpulan saya sehingga kini ialah, jika tiada HV fuse pada microwave bermaksud ianya dikilangkan di China.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.