Sunday 18 September 2022

Revise DIY amplifier using C5200 & A1943

Sebelum ini saya ada membina sebuah amplifier dengan menggunakan transistor C5200 & A1943 dan anda boleh rujuk di sini.

Revised schematic

Setelah beberapa hari diuji serta digunakan, pada suatu pagi ianya telah mengeluarkan asap putih dan gagal berfungsi lagi selepas itu.

Semua komponen yang rosak...

Setelah dibuka dan diperiksa, hampir kesemua komponen mengalami litar pintas serta rosak seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Komponen yang selamat serta masih elok ialah kapasitor dan perintang sahaja.

Tambah 2 biji perintang 680Ω/2W

Saya telah bina semula amplifier serupa dan ketika diuji, saya dapati kesemua transistor 2N5551 & 2N5401 sangat panas ketika diuji.

Pemeriksaan menggunakan multimeter mendapati voltan yang melalui transistor-transistor kecil (2N5551 & 2N5401) tersebut tinggi iaitu sama dengan voltan yang melalu transistor C5200/A1943 dan untuk mengatasi masalah di atas, saya telah tambah dua biji perintang dengan nilai 680Ω/2W bertujuan untuk mengurangkan arus elektrik.

Sehingga blog ini ditulis, tiada lagi masalah panas pada transistor yang kecil. Kejadian transistor menjadi panas adalah disebabkan saya telah membekalkan voltan 42-0-42 atau 84v kepada module amplifier tersebut.

Ketika baru siap dibina saya hanya membekalkan voltan 18-0-18 sahaja untuk menguji serta tanpa sebarang masalah.


Litar asal berfungsi tanpa masalah jika menggunakan voltan rendah sehingga 24-0-24. Jika menggunakan voltan lebih daripada 24-0-24, perintang harus ditambah untuk mengurangkan arus elektrik pada litar supaya transistor kecil tidak panas melampau.

Cadangan saya ialah:-

  1. Tambah perintang 330Ω/2W jika menggunakan voltan melebihi 24-0-24 sehingga 35-0-35
  2. Tambah perintang 680Ω/2W jika menggunakan voltan melebihi 35-0-35 sehingga 45-0-45

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.