Thursday 15 September 2022

E SUPER POWER 450W-P4 PSU repair

PSU (Power Supply Unit) ini telah lama dirujuk kepada saya iaitu sewaktu PKP pada tahun 2020 dengan masalah 'no power'.

Jenama: E SUPER POWER

Saya telah beberapa kali melakukan 'troubleshooting' namun tidak menemui kerosakkannya serta tidak berjaya dibaiki.

Model: 450W-P4

Masalah PSU ini sedikit pelik dan ketika diperiksa, voltan 5v ada pada wayar berwarna hijau namun semua voltan lain tiada dan kipas juga gagal berpusing.

5v pada wayar hijau...

Hari ini saya telah berjaya menemui masalahnya dan komponen yang bermasalah ialah sebiji transistor NPN berlabel E13007.

Transistor E13007 rosak...

PSU ini akhirnya berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah 2 tahun dirujuk kepada saya dengan hanya menggantikan sebiji transistor sahaja.

Gantikan transistor E13007 yang baharu...

Saya hanya menemui komponen rosak tersebut setelah mengeluarkannya dari papan litar serta diperiksa dengan menggunakan alat memeriksa komponen.

Transistor E13007 rosak...

Transistor telah menjadi resistor (perintang) seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Gambar di bawah pula adalah paparan yang sebenar untuk transistor E13007 yang elok.

Transistor R13007 elok...

Keterangan lanjut boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.