Monday 12 September 2022

CYNiCS TC4310 cctv

Suatu ketika dahulu saya pernah dirujuk sebuah kamera cctv dan diberitahu ianya boleh berfungsi namun gambar pada skrin TV lain daripada sepatutnya.

CYNiCS TC43109

Kamera CCTV yang dimaksudkan berjenama CYNiCS, model TC4310 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Model: TC4310

Menurut pemilik, ianya kamera baharu dan meminta untuk diperiksa serta dibaiki jika perlu. Kadang-kadang saya rasa pelik juga kenapa barang baru dibeli tiada 'warranty' dan minta untuk dibaiki.

Setelah penutup dibuka...

Seperti biasa saya akan buka dan periksa setakat yang mampu sebab peralatan elektrik/elektronik kini banyak menggunakan komponen SMD serta sukar dibaiki.

Buka lampu IR (infrared)

Setelah habis dibuka satu per satu serta diselongkar, saya tidak menemui sebarang komponen yang rosak mahupun meragukan.

Dah terburai, habis dibuka...

Seterusnya saya pasang kembali apa yang telah dibuka dan baru perasan bahawa kamera CCTV ini mempunyai 2 sambungan untuk 'signal ouput' serta 2 sambungan untuk bekalan elektrik seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Cara menyambung kamer cctv...

Setelah bekalkan 12vdc kepada kamera CCTV untuk diuji, saya rasa masalah yang pemilik khabarkan adalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah iaitu paparan pada skrin TV lain daripada sepatutnya.

Jika sambung '1080p output' ke TV...

Seterusnya saya tukar sambungan 'signal output' ke terminal analog dan akhirnya dapat paparan sepatutnya di skrin TV seperti di bawah.

Jika sambung 'analog video output' ke TV...

Jadi, kamera CCTV tersebut elok dan masalahnya ialah tersalah pilih sambungan 'signal output'.iaitu sama ada sistem analog atau sistem digital.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.