Saturday 17 September 2022

LG 50PJ350R-TA TV Plasma repair

TV plasma ini pernah saya baiki beberapa tahun yang lepas dan anda boleh rujuk di sini.

LG 50PJ350E-TA

Kali ini dia kembali dengan masalah sama iaitu skrin gagal menyala dan lampu standby padam apabila butang power ditekan namun menyala semula selepas itu dan dalam keadaan standby.

Model: 50PJ350R-TA

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati masalahnya ialah pada PSU (power supply unit) yang kembali ke mode standby setelah butang power ditekan.

setelah penutup belakang dibuka...

Pemeriksaan pada PSU tidak menemui sebarang komponen yang meragukan serta rosak ditemui dengan mata kasar.

PSU = Power Supply Unit

Seterusnya saya periksa semua kapasitor dengan menggunakan multimeter ESR, saya cuma menemui sebiji kapasitor kecil dengan bacaan ESR tinggi (high ESR) seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Gantikan kapasitor 100uf, 16v...

Nilai kapasitor tersebut ialah 100uf, 16v dan setelah dikeluarkan dari papan litar serta diperiksa semula, bacaan ESRnya ialah 17Ω seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

ESR tinggi, 17Ω...

Percaya atau tidak, masalah selesai setelah dengan hanya menggantikan sebiji kapasitor kecil sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.