Wednesday 31 August 2022

Kehilangan wang melalui e-banking

Kebelakangan ini saya banyak terbaca posting orang ramai di media sosial berkaitan dengan wang hilang dari akaun bank yang melibatkan transaksi atas talian atau e-banking.

Saya dari dulu lagi tidak berminat dengan e-banking namun terpaksa juga berurusan melalui atas talian sebab tanpa e-banking, kita ketinggalan zaman.

Urusan di atas talian mulai popular sewaktu pandemik CoVid-19 menular di seluruh dunia dan orang ramai terpaksa berkurung di rumah. Urusan membayar bill adalah transaksi yang harus dilakukan setiap bulan dan dalam masa yang sama juga terpaksa membuat pembelian melalui atas talian.

Tidak dapat dinafikan bahawa pembelian di atas talian adalah lebih murah serta mudah dan banyak pilihan berbanding pembelian di pusat membeli belah.

Jadi, kita boleh menjimatkan wang, masa serta tenaga jika berurusan di atas talian selain perlu menunggu lama untuk sampai serta barang tiruan dan sebagainya.

Persoalan sekarang ialah tahap keselamatan pengguna berurusan di atas talian sebab melibatkan wang dan tak dapat dinafikan ianya melibatkan wang tunai sebab majoriti kini menggunakan kad debit untuk berurusan.

Gambar tangkap layar di atas dan dibawah adalah dua posting terbaharu yang saya jumpa dan ia melibatkan kehilangan sejumlah wang yang besar.

Kedua-duanya melibatkan kehilangan wang atau pemindahan wang tanpa pengetahuan pemilik akaun bank dan tiada kaitan dengan pembelian atas talian.

Jadi, adakah wang anda selamat simpan di bank? Sebelum ini saya pernah kongsikan wang tidak selamat disimpan di bank di sini dan ianya cuma melibatkan yuran (fees) sahaja.

Kes kehilangan wang kini bukan kehilangan wang secara fizikal seperti dirompak atau diragut tetapi hilang secara maya tanpa disedari.

Saya ada beberapa akaun bank yang masih aktif dan kesemuanya dibuka dengan tujuan kemasukkan gaji. Dalam banyak-banyak akaun yang saya ada, cuma satu akaun sahaja saya memiliki kad ATM (kad debit) sebab ianya diberi percuma dan tiada yuran tahunan. 

Pada mulanya saya cuma guna e-banking untuk membayar bill sahaja namun kini juga menggunakannya untuk membeli belah di shopee/Lazada/AliExpress.

Transaksi yang terlibat hanya puluhan ringgit sahaja dan kadang-kadang mencecah ratusan ringgit untuk membeli alat ganti kerja-kerja membaik pulih peralatan elektrik/elektronik.

Kurangkan had transaksi harian...

Saya sebenarnya juga takut kehilangan wang secara maya melalui perkongsian orang ramai di media sosial dan setakat ini apa yang saya boleh lakukan untuk meminimakan kehilangan ialah kurangkan had (limit) transaksi harian seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas.

Sejarah awal saya berurusan secara maya bermula dengan menggunakan kad kredit untuk membeli tiket penerbangan. Seterusnya saya guna kad kredit untuk membeli makanan tambahan (supplement) di atas talian sebab harga makanan tambahan di pasaran tempatan tersangat mahal.

Apabila kad kredit mula dikenakan yuran tahunan, saya beralih kepada kad debit sehingga kini.

Saya tidak pasti bagaimana begitu banyak kes wang akaun bank hilang tanpa pengetahuan pemilik berlaku dan yang pasti ianya melibatkan tahap keselamatan peranti e-banking pihak bank atau mungkin ianya melibatkan tangan ghaib 'orang dalaman'.

Contoh kes tangan ghaib 'orang dalaman' yang pernah saya dengar ialah sewaktu berkhidmat sebagai kakitangan syarikat kewangan pada tahun 90an yang melibatkan pekerja IT syarikat bank.


Beliau yang dimaksudkan ialah Aman Shah, pekerja IT Hock Hua Bank dan apa yang dia lakukan ialah memindahkan satu sen sahaja dari setiap pemilik akaun bank tersebut ke akaunya secara maya.

Itu hanya melibatkan satu sen sahaja dan boleh menjadi jutawan. Kini kehilangan bukan satu sen namun sejumlah wang yang besar dan akan menjadi mimpi buruk kepada pemilik.

Jika ada kes kehilangan wang secara maya seperti di atas, apa yang kita boleh lakukan ialah:-

  1. Menghubungi bank serta membuat aduan kehilangan wang
  2. Membuat laporan polis
  3. Melaporkan ke bank pusat iaitu Bank Negara Malaysia 

Kata orang dulu-dulu, 'wang tiada mata' dan tidak kenal tuannya. Ianya bukan milik kita lagi jika telah terjatuh ke tangan orang lain.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.