Monday 22 August 2022

ECONLITE EM-11PC emergency light repair

Baru-baru ini saya dirujuk 9 buah lampu kecemasan dengan masalah biasa iaitu:-

  1. lampu fluorescent/LED tidak menyala langsung
  2. lampu fluorescent/LED boleh menyala namun sekejap sahaja
  3. lampu fluorescent/LED tidak padam setelah dibekalkan arus elektrik
ECONLITE RM-11PC

Masalah sedemikian pernah saya kongsikan sebelum ini dan masalahnya ialah:-

  1. Bateri rosak
  2. Bateri kehabisan cas sebab tidak mengecas
Model: EM-11PC

Sewaktu lampu kecemasan dirujuk kepada saya, semua baterinya telah kehabisan cas dan apa yang perlu dilakukan ialah caskan bateri satu per satu.

Setelah penutup dibuka...

Jika bateri boleh menyimpan cas, masalahnya ialah disebabkan sistem pengecas tidak berfungsi dan kerosakkannya hanya pada sebiji kapasitor dengan nilai 100uf, 16v sahaja seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Komponen yang rosak...

Jika bateri tidak mampu lagi menyimpan cas, gantikan baterinya. Voltan bateri yang rosak akan menurun dengan cepat jika dikeluarkan daripada pengecas.

7 buah lampu kecemasan rosak kapasitor sahaja...

Untuk pengetahuan semua, 7 daripada 9 buah lampu yang dirujuk kepada saya kali ini mengalami masalah tidak mengecas dan cuma perlu menukarkan kapasitor sahaja.

Kapasitor rosak - 'high ESR'

Gambar di atas menunjukkan kapasitor yang rosak dan bacaan ESR sangat tinggi (0.15kΩ = 150Ω). Kapasitor dengan nilai 100uf, 16v yang elok bacaan ESRnya ialah di bawah 1Ω.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.