Monday 1 August 2022

Troubleshooting TOPPER 103 vacuum cleaner not functioning

Saya telah banyak membaiki penyedut hampagas seperti ini sebelum ini dan banyak kerosakkan disebabkan armature motor rosak.

TOPPER 103

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah lagi penyedut hampagas serupa dengan masalah tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Setelah penutup motor dibuka...

Ketika saya mengujinya, ianya boleh berfungsi dan masalahnya ialah tidak kuat menyedut. Masalah sedemikian biasanya adalah disebabkan penapis udara (filter) sumbat.

Motor masih elok...

Pemeriksaan pada motor berkeadaan elok dan ianya kelihatan masih baru seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas.

Sampah tidak berada di dalam bag?

Selepas itu saya buka bahagian tangki bahagian bawah dan mendapati sampah berada di luar bag sampah seperti boleh dilihat pada gambar atas.

Bag tidak dipasang elok...

Pemeriksaan teliti mendapati bag sampah tidak dipasang elok seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Bag sampah harus dipasang rapat seperti pada gambar di bawah supaya sampah yang disedut berada di dalam bag dan bukan di luar bag.

pasang elok bag...

Penapis (filter) juga sangat kotor serta sumbat seperti boleh dilihat pada gambar di bawah disebabkan bag sampah tidak dipasang dengan betul.

Penapis sumbat...

Masalah selesai setelah penapisnya telah saya bersihkan dan bag sampah dipasang dengan elok seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Penapis telah dibersihkan...

Saya berpendapat kerosakkan armature motor selama ini adalah berpunca dari bag sampah yang tidak dipasang elok yang seterusnya mengakibatkan penapis sumbat. Apabila penapis sumbar, angin yang masuk ke bahagian motor juga perlahan dan mengakibatkan panas melampau sehingga armature motor rosak.

Keterangan lanjut boleh ditonton pada klip video di atas.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.