Saturday 20 August 2022

PHILIPS HP4823/00 hair dryer repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah alat pengering rambut berjenama PHILIPS, model HP4823/00 dengan masalah tidak berfungsi apabila dilaras ke kelajuan tinggi (no. 2).

PHILIPS HP4823/00

Pemeriksaan keterusan pada plug top mendapati tiada keterusan setelah dilaras ke no. 2.

Setelah penutup dibuka...

Bentuk fizikal luaran alat pengering rambut ini juga telah 'out of shape' sebab pernah mengalami panas melampau (overheating).

Lubang suis 'out of shape'...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati punca tiada keterusan apabila dilaras ke no. 2 ialah disebabkan suis gagal ditolak sepenuhnya ke atas akibat daripada lubang suis yang juga telah 'out of shape' seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Setelah lubang suis telah di kikis...

Apa yang saya lakukan ialah kikis lubang suis sehingga bentuknya kembali seperti asal dan boleh dilihat pada gambar di atas.

Masalah tidak berfungsi setelah dilaras ke no. 2 selesai setelah lubang suisnya telah saya kikis dan ianya masih boleh digunakan semula.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.