Tuesday 16 August 2022

Laney RB3 combo bass guitar amplifier repair

Amplifier berjenama Laney, model RB3 ini telah dirujuk kepada saya setahun yang lalu dan ianya gagal dibaiki.

Laney RB3

Masalah ketika dirujuk kepada saya ialah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik. Pemilik telah memberitahu saya yang dia telah gantikan fius utama namun juga putus. Fius yang digunakan cuma 1.6A sahaja.

Model: RB3

Pemeriksaan awal mendapati speakernya mengalami litar pintas selain fius utama yang dinyatakan di atas putus. 'Voice coil' speaker juga melekat dan tidak bebas bergerak sewaktu saya cuba menekannya.

Speaker rosak...

Seterusnya saya buka bahagian amplifier dan ic berlabel TDA7294 juga rosak serta mengalami litar pintas.

Litar amplifier ini sangat mudah dan pemeriksaan menyeluruh tidak menemui sebarang komponen lain yang rosak selain TDA7294 sahaja.

TDA7294

Setelah saya gantikan ic TDA7294, speaker serta fius dan diuji, ic tersebut terus berasap apabila suis dihidupkan. Macam-macam cara telah saya cuba termasuk menukarkan ic dengan menggunakan TDA7293 namun menemui kegagalan dan keterangan lanjut boleh ditonton pada klip video di penghujung artikel ini.

Siap...

Baru-baru ini saya telah kongsikan kejayaan saya membina sebuah amplifier dengan menggunakan transistor C5200 & A1943 di sini.

Gantikan speaker baharu...

Saya telah gantikan TDA7294 dengan aplifier yang saya DIY menggunakan transistor C5200/A1943 seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Gantikan TDA7294 dengan amplifier DIY...

'Input signal' saya ambil dari pin ke-2 & ke-3 bahagian ic TDA7294 yang telah dikeluarkan. Bekalan elektrik saya ambil dari kapasitor utama dan bacaan voltannya ialah:-

  • +VCC = +42vdc
  • Ground = 0v
  • -VCC = -42v
4Ω, 175W RMS

Saya gantikan speaker yang rosak dengan rating sedikit berbeza iaitu 4Ω, 175W RMS. Rating speaker asalnya ialah 4Ω, 180W.

Tested - ok

Amplifier DIY saya berfungsi dengan baik menggantikan ic TDA7294 dan telah beberapa jam diuji tanpa masalah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.