Wednesday 17 August 2022

Carrier R14A/CE Aircon Remote Control repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan cara-cara membaiki alat kawalan jauh seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Carrier aircon remote control

Pagi ini saya dirujuk sebuah lagi alat kawalan jauh yang serupa dengan masalah skrin menyala namun butang tidak berfungsi apabila ditekan. Pemilik memberitahu saya masalah tetap sama setelah bateri telah ditukar dengan yang baharu.

TYPE: R14A/CE

Seperti biasa, masalah sejagat alat kawalan jauh adalah disebabkan cecair bateri yang bocor telah meresap ke papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah dibuka...

Setelah papan litar dibersihkan dan diperiksa saya menemui satu litar telah putus seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar pada PCB putus...

Setelah kerja pembersihan siap dan litar yang putus telah saya sambung kembali serta diuji, masalahnya tetap sama iaitu semua butang tidak berfungsi apabila ditekan.

Sambung litar yang putus...

Seterusnya saya periksa bateri dan menemui salah sebiji cuma 0.275v sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Masalah selesai setelah bateri yang rosak telah saya gantikan dengan yang baharu. Saya tak periksa bateri dari mula sebab yakin pemilik telah menggantikan dengan baharu namun tak sangka pula bateri baharu juga ada yang rosak.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.