Wednesday 3 August 2022

YAMAHA EMX5014c powered mixer repair (Part 2)

Bahagian pertama (Part 1) membaiki 'power mixer' ini telah saya kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

YAMAHA X7385

Komponen yang disyaki rosak telah saya kongsikan pada bahagian pertama (Part 1) iaitu:-

  1. Transistor C4793
  2. Transistor C3519
  3. Mosfet K3599
Komponen disyaki rosak...

Komponen-komponen pada gambar di atas dan dibawah disyaki rosak ketika saya memeriksanya di atas papan litar tanpa dikeluarkan.

Transistor disyaki rosak...

Oleh kerana 3 biji transistor seperti boleh dilihat pada gambar di atas disambung selari, saya terpaksa buka satu per satu untuk membuat pemeriksaan.

Komponen yang rosak...

Setelah kesemua komponen yang disyaki rosak dikeluarkan dari papan litar untuk pemeriksaan lanjut, hanya dua biji komponen sahaja yang menjadi punca litar pintas dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Tiada lagi litar pintas ditemui setelah komponen-komponen rosak telah dikeluarkan dari papan litar termasuk sebiji transistor C4793. Jadi, ianya elok serta tidak perlu ditukar.

Gantikan komponen yang rosak...

'Power amplifier' ini telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah kedua-dua komponen rosak pada gambar di atas telah saya gantikan serta diuji.

 

Semua komponen yang rosak...

Kerja-kerja membaiki kali ini agak lancar dan cuma banyak menghabiskan masa untuk menunggu alat ganti yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.