Monday 29 August 2022

Baiki telefon yang tiada suara

Saya telah banyak dirujuk telefon dengan masalah tiada suara dan hari ini saya kongsikan cara-cara memeriksa serta membaikinya.

NEC AT-40

Telefon yang saya guna sebagai contoh hari ini berjenama NEC, model AT-40 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Buka dua biji skru...

Dari pengalaman membaiki selama ini, masalah telefon yang tiada suara adalah seperti berikut iaitu:-

  1. cabel penyambung ganggang telefon rosak
  2. speaker pada gangang telefon rosak
  3. kerosakkan komponen serta litar pada PCB

Setelah ganggang telefon dibuka...

Cara saya memeriksa telefon yang tiada suara ialah:-

  1. Periksa kabel penyambung ganggang telefon
  2. Periksa speaker ganggang telefon
  3. Jika tiada masalah pada pertama dan kedua di atas, saya akan buka telefon dan periksa papan litar
Gantikan speaker yang rosak...

Masalah telefon ini ialah disebabkan kerosakkan speaker pada ganggang telefon dan keterangan lanjut cara memeriksanya boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.