Friday 5 August 2022

SHARP R212ZS microwave repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah microwave berjenama SHARP, model: R212ZS dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

SHARP R212ZS microwave

Oleh kerana ianya langsung tidak berfungsi, benda pertama yang saya periksa ialah fius pada plug 3-pin dan ianya masih elok.

Model: R212ZS

Seterusnya saya buka dan pemeriksaan awal mendapati fius 10A pada papan litar putus seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan menyeluruh mendapati punca litar pintas ialah pada HV capacitor. Microwave ini tidak dilengkapi dengan HV fius dan itulah punca kenapa fius 10A putus.

Litar pintas pada HV capacitor...

Setelah kedua-dua komponen di rosak telah saya gantikan dan diuji, microwave ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.